درباره‌ی آزادی توی روابط

یک عادت بدی که تازگیا فهمیدم دارم، اینه که گاهی اوقات حرف‌هایی می‌زنم که یک واکنش خاصی رو بشنوم. مثلا در مورد فلان برنامه‌ام به فرزانه می‌گم، و منتظر می‌مونم که ازش تعریف کنه. وقتی بهش شک می‌کنه، عمیقا ناراحت می‌شم. یا مثلا راجع به چیزی از کسی نظر می‌پرسم و در واقع منتظرم چیزی که خودم فکر می‌کنم، بشنوم. به محیط اطرافم که نگاه می‌کنم، می‌بینم در واقع من نسبت به محیطی که توش هستم، خیلی هم بد نیستم. یعنی محیطم واقعا جالبه.

من وقتی کسی پیشم از یک مشکلی می‌گه، احتمالا بهش راه حل می‌دم. یعنی خودمم وقتی از یک مشکلی پیش کسی می‌گم، بازم دنبال راه حلم، یعنی به نظرم کاملا چیز منطقی‌ایه و در واقع دارم فکر می‌کنم و انرژی می‌ذارم روی مشکلت، تا زودتر ازش خارج بشی. امروز یک چیزی دیدم توی پینترست که می‌گفت وقتی کسی از مشکلاتش حرف می‌زنه، تو ساکت بمون و گوش بده. بعد از این بدم میاد. از این که این همه قاعده می‌سازی که مردم در هر مکالمه‌ای حرف‌هایی بزنند و واکنش‌هایی داشته باشند که تو دوست داری. یعنی می‌فهمیدم اگه می‌گفت مثلا وقتی کسی از مشکلش حرف می‌زنه، شما وسط مکالمه رهاش نکنید، یا مثلا رفتارهایی که واضحا آسیب‌زننده یا ناراحت‌کننده‌اند، ولی این نه.

با کلم یک نفرت مشترکی دارم و اونم قوانین اجتماعی خودساخته‌ایه که از همه توقع داری انجامشون بدن. این که کسی زنگ نزنه، کسی بدون توضیح از کانالت لفت نده، کسی فلان، کسی بیسار. واقعا اگه به اندازه‌ی کافی فکر کنی، می‌تونی توی هر کاری توی دنیا که بقیه باهات می‌کنند، عنصری پیدا کنی که اذیتت می‌کنه. ولی احتمالا بهتر باشه بذاری انسان‌ها واکنش‌هایی که دوست دارند و صریحا به تو آسیب نمی‌رسونه، داشته باشند. دوستی نباید این باشه که کل مدت تلاش کنی کسی رو راضی کنی و واکنش‌های درست داشته باشی که امتیاز بگیری.

۲
کلمنتاین ‌‌
۰۸ آذر ۲۰:۲۰

سارا الان که این قسمت نفرت مشترکمون رو خوندم فهمیدم سر قضیه‌ی پیام‌ دادنه امروز روی لبه‌ی گرفتار شدن بهش بودم ((: آدمی‌زاد ((:

پاسخ :

دقیقا کلم، ولی اشکالی نداشت، چون بعدش احتمالش رو در نظر گرفتی که داره بیهوده گیر می‌دی.
حوراء
۰۸ آذر ۲۳:۴۵

چه جالب! من هم وقتی با کسی از مشکلم حرف می‌زنم یا پای حرف‌های کسی می‌شینم که داره از مشکلش می‌گه، به این فکر می‌کنم که ماحصل این گفت‌وگو باید به راه‌‌حل برسه.

هروقت با کسی از مشکلی حرف می‌زنم و به راه‌حل نمی‌رسیم، که متأسفانه این حالت کم هم نیست، احساس می‌کنم اصلاً از اون گفت‌وگو راضی نیستم، یا حتی پشیمونم. برعکسش هم صادقه؛ ولی اغلب برای اینکه به حرف‌هاشون گوش کردم، یا قضاوت و شماتتی در کار نبوده ازم تشکر کردن که هنوز هم گاهی برام عجیبه.

 

پاسخ :

آره، یعنی کلا واکنش افراد به این چیزها فرق داره. در نهایت به نظرم صرف این مهمه که تو متوجه باشی که طرف مقابل داره برات وقت می‌ذاره. حالا اگه نحوه‌ی واکنشش به نظرت بهت کمک نمی‌کنه، یا می‌تونی از اول بهش بگی یا مشخص کنی که به فلان چیز نیاز داری، یا این که از دفعات بعد بهش نگی.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
.I write, cause I need to
گذشته
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان